Το «Εργαστήριο Πολυτροπικών Δραστηριοτήτων “Deep Eyes”» του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου παρουσίασε τη θεατρική παράσταση «Αριάδνη» στο Αρχαίο Θέατρο του Δίου στο πλαίσιο του 51ου Φεστιβάλ Ολύμπου

Τη θεατρική παράσταση «Αριάδνη» παρουσίασαν οι έφηβοι/ες του «Εργαστηρίου Πολυ-τροπικών Δραστηριοτήτων “Deep Eyes”» (Ε.Π.Δ.) του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου την Τετάρτη 31 Αυγούστου 2022 στο Αρχαίο Θέατρο του Δίου.

Τα τελευταία πέντε χρόνια το Ε.Π.Δ. οργανώνει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ολύμπου την ενότητα «Λόγου και Τέχνης παίδευσις» στην οποία περιλαμβάνονται ποικίλες καλλιτε-χνικές και εκπαιδευτικές δράσεις, όπως βιωματικά εργαστήρια και καλλιτεχνικές εκδηλώ-σεις. Στην ίδια θεματική παρουσιάζονται και οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες του Ε.Π.Δ. που προκύπτουν από τα ετήσια εκπαιδευτικά του προγράμματα. Βασικοί στόχοι των προγραμ-μάτων αυτών είναι η προώθηση του διαλόγου ανάμεσα στις τέχνες και στην επιστήμη, η βελτίωση του πολιτισμικού κεφαλαίου των εφήβων και ο πολυτροπικός τους γραμματισμός. Οι εκπαιδευτικές δράσεις έχουν θεωρητικό και πρακτικό χαρακτήρα και περιλαμβάνουν μα-θήματα οπτικοακουστικού γραμματισμού, ιστορίας της τέχνης, επιτελεστικών πρακτικών τέ-χνης (performing arts), μουσικής, κιναισθητικής και ρυθμικής αγωγής, εικαστικών, φωτο-γραφικών και θεατρικών τεχνικών. Στόχοι των δράσεων είναι η αισθητική και καλλιτεχνική καλλιέργεια των εφήβων, η ψυχολογική και αξιακή τους ενδυνάμωση, η γνωστική τους α-φύπνιση και η ανάδειξη των ιδιαίτερων δημιουργικών τους ικανοτήτων.

Κάθε χρόνο το Ε.Π.Δ. αναπτύσσει τις εκπαιδευτικές του δραστηριότητες με πυρήνα κάποια συγκεκριμένη θεματική που έχει προσωπικό νόημα για τα παιδιά. Οι δράσεις αυτές πραγματοποιούνται με βάση τη μεθοδολογία της έρευνας-δράσης (action research). Στη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς (από τον Σεπτέμβριο του 2021 κι εξής) η κεντρική θε-ματική ήταν το «project Αριάδνη». Τα βασικά ερωτήματα που απασχόλησαν την εφηβική ομάδα ήταν: «Με ποιους τρόπους η σύγχρονη πολυμεσική πραγματικότητα “εξαπατά” τους νέους, ωθώντας τους σε στερεοτυπικές ιδέες και συμπεριφορές; Ποιες δυνατότητες έχουν οι σημερινοί νέοι να κατανοήσουν αυτήν την πραγματικότητα και με ποιο τρόπο η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως αφετηρία κριτικής επίγνωσης των αιτιών και ως πεδίο δημιουρ-γικής έκφρασης;». Σκοποί της δράσης ήταν η αναστοχαστική διερεύνηση των πολλαπλών όψεων της κουλτούρας των σύγχρονων νέων, η βιωματική και καλλιτεχνική έκφραση και η ανάληψη δράσεων αλλαγής των συμβατικών νεανικών στερεοτύπων. Οι ποικίλες καλλιτεχνι-κές δράσεις οργανώθηκαν με βάση τον μύθο της Αριάδνης, ο οποίος αποτελεί διαχρονικό σύμβολο εξαπάτησης. Ποιο άραγε νόημα μπορεί να έχει ο αρχαιοελληνικός αυτός μύθος στις/στους σημερινές/ούς έφηβες/ους που μεγαλώνουν στις σύγχρονες μετά-νεωτερικές κοινωνίες των πολυμεσικών μηχανισμών χειραγώγησης και εξαπάτησης;

Το θεατρικό έργο «Αριάδνη» ήταν το βασικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα του φετινού project. Το κείμενο προέκυψε σταδιακά μέσα από τις εμπειρίες των εφήβων. Τα επεισόδια αποτελούν ρεαλιστικές αποτυπώσεις της πραγματικότητας που βιώνουν τα παιδιά στο κα-θημερινό τους περιβάλλον. Ωστόσο, δεν έχουν αυτόνομο, αυτοβιογραφικό χαρακτήρα και δεν αντικατοπτρίζουν συγκεκριμένες προσωπικές τους εμπειρίες. Η επεξεργασία του μύθου από τις/τους έφηβες/ους του «Εργαστηρίου» λειτούργησε λυτρωτικά ως αφετηρία ανακά-λυψης του μίτου με τον οποίο θα παγιδέψουν τον προσωπικό τους μινώταυρο. Το αποτέλε-σμα δικαιώνει την προσπάθειά τους. Απέδειξαν ότι διαθέτουν καλλιτεχνική παιδεία και θέ-ληση να δημιουργήσουν τέχνη πέρα από τους περιορισμούς και τα όρια που τους επιβάλ-λουν οι καταστάσεις γύρω τους. Να νικήσουν τον μινώταυρο που φωλιάζει μέσα τους. Να εκφράσουν τον αληθινό τους εαυτό κι όχι αυτόν που κατασκευάζει το διαδίκτυο. Να νιώ-σουν ότι αξίζουν πολύ περισσότερο από αυτό που προσπαθούν να τους πείσουν ότι αξί-ζουν. Να κάνουν το προσωπικό τους restart.

Στόχος του «Εργαστηρίου» είναι το «project Αριάδνη» να παρουσιαστεί στα σχολεία με τη μορφή διαδραστικού εκπαιδευτικού προγράμματος που θα έχει διπλό στόχο: Πρώτον την παρακίνηση των μαθητριών/τών να συζητήσουν τις προσωπικές καθημερινές τους ε-μπειρίες και δεύτερον τη δραματουργική επεξεργασία των εμπειριών αυτών με σκοπό τη θεατρική τους έκφραση. Οι δραματοποιημένες αφηγήσεις των μαθητριών/τών μπορούν να ενταχθούν στη θεατρική παράσταση της «Αριάδνης», η οποία στη συνέχεια θα παρουσια-στεί στα παιδιά.

Όπως προαναφέραμε, η παράσταση της «Αριάδνης» εντασσόταν στην ενότητα «Λό-γου και Τέχνης παίδευσις» του Φεστιβάλ Ολύμπου την οποία εδώ και πέντε χρόνια οργανώ-νει του Ε.Π.Δ. του ΟΡ.Φ.Ε.Ο. Στο φετινό 51ο Φεστιβάλ Ολύμπου η ενότητα ήταν ιδιαίτερα εμπλουτισμένη και περιλάμβανε τα παρακάτω βιωματικά εργαστήρια και καλλιτεχνικές δράσεις:

(α) Την Τρίτη 12 Ιουλίου 2022 στο θέατρο «Πήγασος» πραγματοποιήθηκε εργαστήριο φω-νητικής και ορθοφωνίας για νέους με προηγούμενη θεατρική εμπειρία με τίτλο: «Τα “τρία στάδια” του θεατρικού λόγου». Εμψυχώτρια ήταν η ηθοποιός και θεατρολόγος Δανάη Αμα-νατίδου.
(β) Την Κυριακή 17 Ιουλίου 2022 ο φωτογράφος και καθηγητής του Τμήματος Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ. Γιώργος Κατσάγγελος οργάνωσε πολύωρo workshop φω-τογραφίας με τίτλο: «Η εθνογραφική – κοινωνική φωτογραφία» στο Λιτόχωρο. To workshop περιλάμβανε φωτογραφήσεις πεδίου και θεωρητική ανάλυση των φωτογραφιών.
(γ) Την Πέμπτη 21 Ιουλίου 2022 το πρωί η αφηγήτρια παραμυθιών Λίλη Λαμπρέλλη πραγ-ματοποίησε τρίωρο (3) βιωματικό εργαστήριο με τίτλο: «Νόημα και σύμβολα των μαγικών παραμυθιών και των μύθων».
(δ) Την Πέμπτη 4 Αυγούστου 2022 πραγματοποιήθηκε εργαστήριο μουσικής με τίτλο «Ει-σαγωγή στο πολυφωνικό τραγούδι» στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης με εισηγητές/τις τους/τις μουσικούς Δημήτρη Καραμούζα, Μαρία Καραμούζα και Δωροθέα Καραμούζα.
(ε) Το Σάββατο 13 Αυγούστου 2022 ο σκηνοθέτης και ηθοποιός του θεάτρου «Σημείο Μη-δέν» Σάββας Στρούμπος, εμψύχωσε βιωματικό εργαστήριο με τίτλο: «Βασικά στάδια της μεθόδου Θεόδωρου Τερζόπουλου» στον χώρο του θεάτρου «Πήγασος» στην Κατερίνη.